Ružičastim dresom protiv rodnih stereotipova

Prema novoj studiji UN-a objavljenoj 6. ožujka, čak 9 od 10 osoba u cijelom svijetu ima spolne predrasude.

Dizajn Bez Naslova 42

 

Na Međunarodni dan žena, 8. ožujka, u Rijeci se održala dugoočekivana nogometna utakmica između Rijeke i Hajduka. Dok su ostali igrači NK Rijeka nosili službeni dres bijele boje, njihov je glavni igrač Franko Andrijašević sve iznenadio istrčavši na nogometni teren u dresu obojanom u ružičasto. Postavilo se pitanje što nogometaš radi u ružičastom dresu na terenu, a Franko koji uz humanitarnu organizaciju CARE podržava slogan “Postizanje jednakosti između muškaraca i žena podrazumijeva puno posla, truda i vremena. Krenimo.", razlog je otkrio u videu koji je prikazan u poluvremenu utakmice na stadionu, te na društvenim mrežama. Video pogledajte ovdje.

 

“Nogomet je poznat kao izrazito macho industrija, a na Balkanu su društvene zajednice dodatno pogođene nasljeđem rata i nizom klišeja: žene su prvenstveno zadužene za kućanstvo, a od muškaraca se očekuje da budu muževni, podižu glas te donose odluke u obitelji i cijeloj zajednici. Nadam se da će ovaj postupak koji su vidjeli brojni ljudi ispred svojih televizora potaknuti raspravu unutar njihovih obitelji i ohrabriti ljude da se oslobode stereotipova koji nas sputavaju", objasnio je Franko Andrijašević.

 

Ravnopravnost je tema koja se tiče svih nas, a posebno obitelji u kojima su rodni stereotipi vrlo prisutni. Kućanski poslovi su diljem svijeta još uvijek, uglavnom, dužnost žena, stoga su obrana jednakosti i borba protiv stereotipova glavni ciljevi kampanje koju CARE provodi u svrhu podizanja svijesti. Kućanski poslovi i dalje su jedno od područja gdje su nejednakosti najviše izražene te stvaraju posljedice koje se ne smiju zanemarivati: uz jačanje slike u kojoj su žene stavljene u podređeni položaj, kućanski poslovi smatraju se manje važnima, bez obzira na to što su neophodni za funkcioniranje obitelji i zajednice te utječu na cjelokupni gospodarski i socijalni razvoj društva.

 

  • U 2018., 79% žena s područja Europe izjavilo je da su upravo one u obitelji zadužene za brigu oko kuhinje i svakodnevnih kućanskih poslova, a mnoge od njih rade dva posla: osim u kući rade i na svom radnom mjestu.
  •  Prema istraživanjima koje je provela organizacija CARE Francuska, na području Balkana samo je 11% žena izjavilo da njihov partner pere rublje.
  • U Hrvatskoj, teret obavljanja kućanskih poslova još uvijek pada na leđa žena: 60% žena zaduženo je za pripremu hrane, posao čišćenja obavlja 71%, a pranja rublja 80% žena. Istovremeno, muškarci tek sporadično obavljaju određene poslove: 84% muškaraca obavlja popravke u kući, a 41% ih je zaduženo za plaćanje računa. Većina muškaraca zadovoljna je takvom raspodjelom zadataka te pretpostavlja da je njihova partnerica također zadovoljna.

 

Teško se riješiti stereotipova povezanih s kućanskim poslovima. S obzirom na to da su duboko ukorijenjeni u kolektivnom nesvjesnom, njihovo zaobilaženje može dovesti do ozbiljnih posljedica.

 

  • U Francuskoj 43% muškaraca misli da ima manje prirodnih predispozicija za kućanske poslove u odnosu na žene.
  • Na Balkanu 51% muškaraca misli da je najvažnija uloga žene briga za dom i kuhanje za obitelj, a 53% ih misli da su zadaci poput mijenjanja pelena, kupanja i hranjenja djece odgovornost majke.

 

Kampanju je pro bono osmislila agencija BBDO Paris, a mi smo je s ponosom proveli u Hrvatskoj.