Sve što trebate znati o Direktivi Europske unije o greenwashingu
Donosimo vam četiri pozitivne implikacije i četiri izazova
Prenosimo sadržaj razgovora naše Savjetnice za uvide i planiranje Nataša Blagojević za portal Glas Slavonije o trendovima u influencers marketingu.
Novosti već neko vrijeme diktira TikTok koji je sve popularniji među korisnicima društvenih mreža. Video, kao jedan od najvažnijih digitalnih trendova posljednjih godina, još je više populariziran, a način na koji tiktokeri kreiraju sadržaj donio je novu razinu kreativnosti, neposrednosti i autentičnosti u komunikaciji. Na TikToku pojavljuju se neka potpuno nova lica, trendovi i teme, i sve djeluje mnogo opuštenije, a istovremeno “stari” influenceri s drugih platformi pomalo traže svoj prostor i na ovoj platformi. Također, platforme se sve više bore za zadržavanje influencera i kreatora sadržaja, pa sve više razmišljaju i o različitim oblicima monetizacije sadržaja kojima bi omogućili kreatorima dodatne prihode. Brendovima, s druge strane, omogućuju sve bolje mogućnosti za oglašavanje i maksimiziranje suradnji s kreatorima sadržaja.
Pandemija, rastuća svijest o okolišnim problemima te političke i ekonomske nestabilnosti stvaraju pritisak na sve, tako i na kreatore sadržaja. Kada se događa nešto tako negativno i zabrinjavajuće, a kakva je bila pojava pandemije, posebice početak rata u Ukrajini, prirodno se taj impuls prenese i na društvene mreže, pa uobičajene teme padaju u neki drugi plan.
Influenceri su se u nekim trenucima, osim s uobičajenim “hejtom”, na društvenim mrežama nosili i s većim očekivanjima u smislu kako trebaju djelovati i komunicirati, što sigurno nije bilo jednostavno. Međutim, nisu rijetki primjeri onih koji su svoje platforme dobro iskoristili za edukaciju svojih pratitelja, i koji su pozitivan primjer drugima, od dijeljenja relevantnih informacija do angažiranja oko pomoći osjetljivim skupinama, ili jednostavno progovaranja o nekim temama koje su do sada bile osjetljive ili zanemarene. Mentalno zdravlje možda je najbolji primjer za to.
Iako možemo uopćeno govoriti o društvenim mrežama kao mjestu gdje ima mnogo negativnosti, smatram kako konkretno influenceri oko sebe ipak okupljaju zajednicu u kojoj ih većina prati iz nekih pozitivnih razloga, i zato što ih zanima njihov sadržaj, stoga taj neki pozitivan sentiment u konačnici ipak prevlada.
Oni koji prvi prihvate nove tehnologije obično žanju uspjeh, tako da je za očekivati da će se s novim tehnologijama i novim platformama pojaviti i neki novi influenceri i oblici utjecaja. Mogućnosti u online okruženju doista su goleme, a u budućnosti će ispreplitanje virtualnog i stvarnog biti još veće, i iskustvo će se neometano prelijevati iz jednog u drugo.
Domaća scena ne zaostaje bitno za inozemnom i pratimo trendove u smislu platformi i kreativnih formata, ali naše je tržište specifično zato što je malo i donekle konzervativno. Fokus je najviše na komercijalnim suradnjama, iako je primjetno kako su i društveno relevantne teme sve zastupljenije u komunikaciji naših influencera. Ima prostora za napredak u tom kontekstu, primjerice u održivim praksama, a pogotovo u pitanjima ravnopravnosti, podržavanja različitosti i uključivosti. Koncept DEI (diversity, equity and inclusion), odnosno različitost, jednakost i inkluzija, nešto je o čemu se u svijetu općenito mnogo više govori. Problem koji proizlazi iz veličine tržišta jest što je objektivno teško uspostaviti dugoročnije oblike partnerstava. Influenceri i kreatori sadržaja surađuju s različitim brendovima, nerijetko i konkurentskim, što ne ide u prilog autentičnosti i kredibilnosti. Potrebno je još edukacije u profesionalizaciji i postavljanju strukovnih standarda.
Osnovna je razlika tradicionalno poimanje celebrity osobe kao nekog tko je prije svega javna ličnost, poznata i prisutna u javnom prostoru koji nadilazi društvene medije, dok su influenceri u principu “social media influenceri” vezani uz društvene mreže kao dominantni medij na kojem su izgradili utjecaj. Govorimo na neki način o dvije vrste utjecaja, gdje jedna ne isključuje drugu. Što je veća online sljedba influencera na društvenim mrežama, to su na neki način i bliže statusu celebrityja. Onima koji su još k tome svoj hobi uspješno pretvorili u posao, taj posao u pravilu omogućuje vrlo lijep životni stil i luksuz koji ih dodatno pozicionira kao nekog tko je zvijezda.
I uvijek budite u tijeku s novostima iz Dialoga.
Donosimo vam četiri pozitivne implikacije i četiri izazova
Proveli smo istraživanje o upoznatosti naših pratitelja s kulturom otkazivanja i njenim popratnim pojavama. Saznajte što smo otkrili!
Sve više mladih koristi TikTok ne samo za zabavu nego i za pretraživanje informacija, od restorana do turističkih destinacija. Može li ova društvena mreža ugroziti Googleovu poziciju glavnog izvora informacija?