Savladajte javni nastup u 10 ključnih koraka
Dok su neki „rođeni“ za javni nastup, drugima to može predstavljati značajan izazov, srećom savladiv!
Komunikacija kompanija i brandova povodom Mjeseca ponosa može biti važan pokretač promjena u društvu, ako se radi na pravi način.
Iza nas je lipanj, diljem svijeta poznat i kao Mjesec ponosa. Inicijativa je to koja podsjeća na Stonewallske nemire iz 1969. godine, događaj koji je zabilježen kao prvi slučaj pobune pripadnika LGBTQ+ zajednice protiv sustavnog progona seksualnih manjina kojeg je tada provodila američka vlada. Kao podsjetnik na taj događaj, u brojnim se zemljama tijekom lipnja održavaju povorke ponosa i aktivistički skupovi kako bi se poslala poruka o različitosti, toleranciji i prihvaćanju, ali i podigla svijest o svakodnevnim problemima koji utječu na LGBTQ+ zajednicu te koliko su homofobija i transfobija štetne za društvo u kojem živimo.
Europska komisija donijela je 2020. godine strategiju i akcijske planove kako bi se u okviru zakonodavstva EU-a osigurala sveobuhvatna zaštita od diskriminacije. Međutim, izvještaj o temeljnim pravima iz 2021.pokazao je kako se LGBTQ+ osobe u cijeloj EU suočavaju s višestrukom diskriminacijom i kako se društvena prihvaćenost pripadnika ove zajednice znatno smanjila u odnosu na prethodno razdoblje. Posebno je zabrinjavajuća pojava govora mržnje prema LGBTQ+ osobama u javnom diskursu jer se time dodatno potiče diskriminacija i netolerancija prema slobodi da svi vole one koje vole.
Aktivizam ili rainbow kapitalizam?
S druge strane, posljednjih nekoliko godina sve više medija i utjecajnih osoba iz političkog i društvenog života javno pruža podršku LGBTQ+ pokretu i poziva ljude na prihvaćanje i solidarnost, kao i brojni brendovi koji tijekom Mjeseca ponosa ističu svoje proizvode i logotipe u duginim bojama i provode razne kampanje kako bi naglasili koliko su “gay friendly“. Kao i u svim kampanjama koje imaju za cilj biti društveno odgovorne, postavlja se pitanje radi li se to zbog iskrenih namjera – kako bi se povećala vidljivost i destigmatizirala skupina seksualnih manjina ili se radi o tzv. rainbow kapitalizmu, marketinškoj taktici ili svojevrsnom „triku“ kako bi se povećala prodaja određenog proizvoda, ali ovog puta preko queer zajednice i onih koji je podržavaju.
Brojni su primjeri na tržištu kada kompanije tijekom lipnja iskaču s duginim bojama na svojim stranicama i plakatima, a s druge strane financiraju organizacije čija je misija uskratiti zakonska prava i slobodu LGBTQ+ zajednice. U tom slučaju radi se o čistom kapitaliziranju na važnim društvenim temama, što u konačnici dovodi do banaliziranja cijelog pokreta i simbola koji mu pripadaju.
Primjeri koji pokazuju kako raditi na pravi način
S druge strane, neke su kompanije dugogodišnji ambasadori LGBTQ+ pokreta i svojim kampanjama pružaju podršku zajednici ne samo tijekom Mjeseca ponosa, već svih 365 dana u godini.
Među najpoznatijim primjera je IKEA koja je ove godine i u Hrvatskoj hrabro i odlučno iskazala podršku i solidarnost. Osim što je na globalnoj razini dio zaklada koje se bave inkluzijom pripadnika LGBTQ+ zajednice u radno okruženje, svake godine ponosno podiže zastave duginih boja ispred svojih trgovina te donira dio sredstava organizacijama koje pružaju pravnu i psihološku osobama iz lokalne LGBTQ+ zajednice.
Fotografija: Primjer Ikeine kampanje za podršku LGBTQ+ zajednici u Hrvatskoj
Izvor: IKEA Hrvatska
Jednu od najistaknutijih i najkreativnijih kampanja povodom Mjeseca ponosa proveo je MARS odnosno brend Skittles. Tijekom lipnja 2020. godine Skittles je plasirao seriju bombona u sivim bojama uz slogan: only one rainbow matters during Pride. Ove godine, u znak solidarnosti sa zajednicom, šest LGBTQ+ umjetnika kreiralo je povodom Mjeseca ponosa šest posebnih pakiranja Skittles bombona gdje će siva pakiranja imati i druge boje, a umjetnici će kroz dizajn pokazati na koji način oni doživljavaju prepoznatljivu dugu.
Video: Skittles „Pride“ pakiranja povodom Mjeseca ponosa 2022.
Američki tehnološki div Apple svake godine kreira posebnu liniju pametnih satova inspiriranih simbolima Pridea te dio sredstava donira raznim organizacijama koje se bore za ravnopravnost i dostojanstven život LGBTQ+ osoba. Uz Apple, na listi velikih brendova koji su poznati po svom doprinosu i društvenom aktivizmu u korist LGBTQ+ zajednice nalaze se i Tinder, META, adidas, Nike, Absolut, Reebok, Coca-Cola, Booking.com, Balenciaga, Lego, Oreo, Levi’s, LELO i brojni drugi.
Inkluzivnost tijekom cijele godine
Kompanije bi trebale imati na umu koliko je važno da inkluzivnost LGBTQ+ zajednice podržavaju i primjenjuju tijekom cijele godine te da dobro razumiju njihovu problematiku. Svaka kampanja, poruka ili proizvod trebaju biti dobro promišljeni i autentični. Najvažnija poruka koju bi trebali prenijeti je kako ljubav dolazi u različitim bojama i oblicima te je na svima nama odgovornost graditi društvo koje se bazira na poštivanju, prihvaćanju i toleranciji.
I uvijek budite u tijeku s novostima iz Dialoga.
Dok su neki „rođeni“ za javni nastup, drugima to može predstavljati značajan izazov, srećom savladiv!
Koliko pažnje poklanjamo blagdanskim kampanjama? Privlače li nas više inovativni koncepti ili tradicionalni motivi? Odgovore na ova i mnoga druga pitanja pronašli smo provodeći anketu Vox Populi u prosincu.
Kome idu 24 milijarde USD?