Kako jedan slogan može pretvoriti marketinšku ambiciju u reputacijsku krizu? Analiziramo komunikacijsku kampanju brenda American Eaglea kojoj je zaštitno lice Sydney Sweeney.
—
5 min za čitanje
Piše:
Filip Vuković
American Eagle, američki modni brend specijaliziran za traper i casual odjeću, krajem srpnja ove godine lansirao je jesensku kampanju “Sydney Sweeney Has Great Jeans”. Lansiranje je bilo spektakularno: 3D billboard na Times Squareu, takeover LED sfere u Las Vegasu i snažna prisutnost na TikToku, Instagramu i BeRealu. Ideja je bila jasna, povezati se s generacijom Z kroz lice jedne od najvećih mladih zvijezda Hollywooda. Kampanja je ubrzo dospjela na brojne naslovnice i izazvala lavinu reakcija.
Kako je kampanja privukla toliko pažnje
Javnost je kao glavni problem prepoznala slogan. Igra riječi “great jeans” zvučala je jednako kao “great genes”. U spotovima Sweeney govori o nasljeđivanju gena, a kadar se zadržava na njezinim plavim očima i kosi. Osim što su povezali poruku s eugeničkim i rasističkim konotacijama, mnogi su komentirali da je Sweeney prikazana kroz izrazito seksualiziran objektiv. Kamera se fokusirala na njezine grudi i tijelo, umjesto da naglasi proizvod, traperice. Kritičari su brendu zamjerili da se okrenuo “muškom pogledu” umjesto mladim ženama.
TikTok je postao glavno bojno polje, a viralni memeovi i parodije pretvorili su oglas u predmet ismijavanja i oštrih kritika. Kampanja je izazvala toliko pažnje da su se u raspravu uključili i poznati izvan modne industrije. Primjerice, svjetski poznata glazbenica Doja Cat, koja ima milijune pratitelja i snažan utjecaj na mlađu publiku, podijelila je parodiju na kampanju čime je kontroverza dobila dodatni zamah.
Cijeloj kontroverzi je u velikoj mjeri doprinijela i politička dimenzija. Konzervativni komentatori i sam Donald Trump pohvalili su kampanju, dok je liberalna i mlađa publika reagirala negativno. Rezultat: polarizacija po generacijskim i političkim linijama. Paradoksalno, dok je online angažman eksplodirao, to se nije prelilo u stvarnu potrošnju. Cijena dionice American Eaglea skočila je više od 20%, ali fizički promet u trgovinama pao je gotovo 9% u odnosu na prošlu godinu.
Gdje je u tome svemu Sydney Sweeney
Sydney Sweeney jedna je od najpopularnijih mladih glumica, poznata po ulogama u serijama Euphoria i The White Lotus. Istovremeno, njezin uspon prati raznolika percepcija u javnosti: od desnice koja je vidi kao “anti-woke ikonu” do ljevice koja je kritizira za reproduciranje stereotipa. Naknadno se pokazalo kako je u američkom političkom i kulturnom kontekstu dodatnu težinu imala i njezina navodna republikanska orijentacija. Za American Eagle, suradnja sa Sweeney donijela je globalnu pažnju, no čini se kako je upravo izbor nje kao ambasadorice u kombinaciji s načinom komunikacije te interpretacijom slogana i vizuala mogao biti ključan potez. Pitanje koje se vrlo brzo i logično nametnulo: je li American Eagle svjesno testirao granice kulturnog razgovora, računajući na rizik, ili ovakav razvoj događaja nisu predvidjeli?
Provokacija kao marketinška strategija u jeans industriji
American Eagle nije prvi brend koji je posegnuo za provokacijom u komunikaciji. Calvin Klein je još 1980. šokirao javnost kampanjom s Brooke Shields i sloganom “You want to know what comes between me and my Calvins? Nothing.”, koji je istovremeno bio smatran seksualno sugestivnim i genijalnim marketinškim potezom. Levi’s je nekoliko godina kasnije redefinirao muževnost kroz legendarnu reklamu s Nickom Kamenom, u kojoj se mladić svlači u javnoj praonici rublja, prizor koji je bio i provokativan i snažno pop-kulturno ukorijenjen. Takve kampanje pokazale su da je traper, kao odjevni predmet s jakim simboličkim nabojem, često služio kao poligon za pomicanje granica, bilo kroz seksualne aluzije, bilo kroz izazivanje društvenih normi.
Reakcija brenda i ambasadorice
Dok su se rasprave o kampanji širile društvenim mrežama, American Eagle tri je dana čekao prije nego što je objavio kratku poruku na Instagramu: „Is and always was about the jeans…“. Ovim potezom sasvim je sigurno i dalje ostao otvoren prostor da kritike i memeovi sami oblikuju narativ. Brend se nije ispričao niti povukao kampanju, već je ostao dosljedan svojoj poziciji. S druge strane, Sydney Sweeney se do sada nije javno oglasila po pitanju kampanje te je nastavila s profesionalnim angažmanima i pojavljivanjima u javnosti.
Vječno pitanje: je li svaki PR, dobar PR?
Kampanja je pokazala da kreativni rizik bez dubljeg razumijevanja kulturnog konteksta može brzo prerasti u reputacijsku krizu. Pod pretpostavkom da je American Eagle svjesno ciljao na dvosmislen slogan, želeći viralnost i medijsku pažnju, kratkoročno se razvila rasprava koja je brend dovela u središte razgovora u kontekstu koji nije za pohvalu. Dodatno, tri dana šutnje omogućila su da narativ oblikuju korisnici društvenih mreža kroz memove, parodije i kritike. Kada se brend naposljetku oglasio, bez isprike i vrlo kratkom porukom teško se moglo utjecati na narativ koji je već nastao i ublažiti brojne negativne reakcije.
Neodgovoreno ostaje pitanje koliko je ovakav pristup svjestan komunikacijski odabir, signal dosljednosti prema početnoj poruci i strateški promišljen rizik ili suprotno tome kontrast šutnje brenda i distance ambasadorice sugerira da se kontroverza razvila izvan okvira koje je American Eagle mogao predvidjeti i kontrolirati. Kampanja i izostanak isprike kratkoročno su narušili povjerenje dijela potrošača, a kolika je stvarna reputacijska šteta i koji će utjecaj dugoročno imati, vrijeme će tek pokazati.
Prijavite se na naš Newsletter!
I uvijek budite u tijeku s novostima iz Dialoga.
Izdvojeno
Tko su Dida Zvonko, Emily Pellegrini i Ante Ilić?
Umjetna inteligencija sve snažnije ulazi u naš digitalni svakodnevni život, a jedan od najzanimljivijih fenomena jest pojava AI social media profila, virtualnih influencera koji komuniciraju, zabavljaju i educiraju publiku. Proučili smo tri popularna virtualna lika koji pokazuju moć i rizike AI komunikacije.
Koristimo kolačiće kako bismo unaprijedili korisničko iskustvo na našem mrežnom sjedištu. Odaberite kolačiće koje želite dopustiti da postavimo na vaše računalo. Za više informacija pogledajte našu "Politiku Kolačića" i "Zaštitu privatnosti.
Nužni
Nužni su za funkcioniranje mrežnog sjedišta i ne mogu se isključiti. Uobičajeno se postavljaju kao odgovor radnje Korisnika koje uključuju zahtjev za uslugama, kao što su postavke kolačića, prijava ili ispunjavanje obrazaca.
Izvedbeni
Omogućuju anonimno bilježenje posjeta i izvora prometa, koji dijelovi mrežnog sjedišta su više ili manje posjećeni, kretanje Korisnika po mrežnom sjedištu kako bismo mogli mjeriti i poboljšati učinkovitost mrežnog sjedišta. Ne pohranjuju izravno osobne podatke, ali temelje se na jedinstvenoj identifikaciji preglednika i internetskog uređaja Korisnika.