Korisnici interneta sve više sumnjaju u zaštitu svojih podataka, ali i dalje rado ostaju u digitalnim prostorima koji ih prate – često i bez čitanja uvjeta korištenja.
—
3 min za čitanje
Piše:
Bruna Trze
U doba kada je svaki klik potencijalno dijeljenje privatnih informacija, pitanja digitalne privatnosti više nisu tema rezervirana za IT stručnjake. Naša svakodnevica isprepletena je online servisima, aplikacijama i društvenim mrežama koje znaju što volimo, gdje idemo i što kupujemo. No, koliko smo zapravo svjesni što sve dajemo zauzvrat?
Znamo da nas prate – ali što s tim?
Rezultati pokazuju da građani nisu sigurni koliko zapravo razumiju načine na koje digitalne platforme koriste njihove osobne podatke. Polovica ispitanika s Instagrama, kao i većina s LinkedIna, priznaje da nije upoznata s praksama prikupljanja podataka. Čak 70 % sudionika na Instagramu ne čita uvjete korištenja prije nego klikne “prihvaćam”. No, unatoč tom nepoznavanju, većina ipak povremeno podešava postavke privatnosti, najčešće “ponekad” (50 %), dok 20 % to radi često. Zabrinjavajuće je da baš nitko ne vjeruje da su njegovi osobni podaci sigurni online.
Personalizacija ili invazija privatnosti?
Čak 72 % korisnika digitalnih servisa navodi kako im personalizirani oglasi često smetaju. Ipak, kada je riječ o izboru između besplatnih usluga uz dijeljenje podataka ili plaćenih opcija uz veću privatnost, većina i dalje bira besplatno (64 %). To pokazuje kako su korisnici spremni prihvatiti određeni stupanj “praćenja” u zamjenu za dostupnost usluga, ali granice ipak postoje: većina (65 % IG i 62 % LI) nije voljna dijeliti osobne podatke u zamjenu za popuste ili nagrade. Personalizirani oglasi ne prolaze najbolje: čak dvije trećine ispitanika smatra da im pogoršavaju iskustvo korištenja interneta.
Zloupotreba podataka i nepovjerenje u zakone
Zabrinjavajuće je i nisko povjerenje u sustav zaštite privatnosti. Iako većina ispitanika nije izravno doživjela zloupotrebu podataka, 43 % njih sumnja da jesu, a trećina potvrđuje da su njihovi podaci zaista bili zloupotrijebljeni. Povjerenje u zakone praktički ne postoji – nitko od sudionika s Instagrama ne vjeruje da zakonska regulativa dovoljno štiti njihovu privatnost. Ipak, većina ispitanika (62 % IG, 40 % LI) zna kome bi se obratila u slučaju problema, što ukazuje na određenu razinu informiranosti, iako ne nužno povjerenja.
Ovi rezultati sugeriraju da postoji veliki jaz između svijesti o važnosti digitalne privatnosti i konkretne prakse korisnika. Dok očekujemo da servisi budu “besplatni”, cijena se često plaća našim podacima – i to bez stvarnog osjećaja sigurnosti ili kontrole. Vrijeme je da se u digitalnom prostoru počnemo ponašati kao informirani korisnici, a ne samo kao pasivni potrošači.
Prijavite se na naš Newsletter!
I uvijek budite u tijeku s novostima iz Dialoga.
Izdvojeno
Tko su Dida Zvonko, Emily Pellegrini i Ante Ilić?
Umjetna inteligencija sve snažnije ulazi u naš digitalni svakodnevni život, a jedan od najzanimljivijih fenomena jest pojava AI social media profila, virtualnih influencera koji komuniciraju, zabavljaju i educiraju publiku. Proučili smo tri popularna virtualna lika koji pokazuju moć i rizike AI komunikacije.
Koristimo kolačiće kako bismo unaprijedili korisničko iskustvo na našem mrežnom sjedištu. Odaberite kolačiće koje želite dopustiti da postavimo na vaše računalo. Za više informacija pogledajte našu "Politiku Kolačića" i "Zaštitu privatnosti.
Nužni
Nužni su za funkcioniranje mrežnog sjedišta i ne mogu se isključiti. Uobičajeno se postavljaju kao odgovor radnje Korisnika koje uključuju zahtjev za uslugama, kao što su postavke kolačića, prijava ili ispunjavanje obrazaca.
Izvedbeni
Omogućuju anonimno bilježenje posjeta i izvora prometa, koji dijelovi mrežnog sjedišta su više ili manje posjećeni, kretanje Korisnika po mrežnom sjedištu kako bismo mogli mjeriti i poboljšati učinkovitost mrežnog sjedišta. Ne pohranjuju izravno osobne podatke, ali temelje se na jedinstvenoj identifikaciji preglednika i internetskog uređaja Korisnika.