U doba renesanse društvenog utjecaja kompanija, više ne govorimo samo o zaštiti okoliša i odgovornosti prema planetu, nego i ljudima. Kako razlikovati iskrene namjere od lijepih priča?
—
3 min za čitanje
Piše:
Nataša Blagojević
Dok ste na pojam greenwashing vjerojatno naišli čitajući vijesti s portala ili sadržaje na društvenim mrežama, o bluewashingu još uvijek nema toliko riječi. Iako se može povući paralela među njima te imaju određenih sličnosti, ponajprije u tome da obmanjuju potrošače, ključna je razlika u tome što se greenwashing odnosi na zaštitu okoliša, a bluewashing na društvenu odgovornost.
O čemu se točno radi?
Pojam bluewashing koristi se za opisivanje lažnog marketinga koji prenaglašava predanost tvrtke odgovornim društvenim praksama. Kako bi svoje brendove, proizvode i usluge potrošačima učinile privlačnijima,tvrtke kroz komunikacijske aktivnosti stvaraju dojam da duboko brinu o društvenim problemima i aktivno žele doprinijeti njihovu rješavanju, nerijetko ne samo pretjerujući, već i namjerno ističući samo pozitivne primjere, a bez stvarnog doprinosa.
Sam termin prvi put se pojavio u kontekstu Globalnog sporazuma Ujedinjenih naroda (UNGC), neobvezujućeg sporazuma za poticanje tvrtki diljem svijeta na usvajanje društveno odgovornih praksi. Sporazum promiče deset načela za ljudska prava, standarde rada, zaštitu okoliša i borbu protiv korupcije. Iako tvrtke potpisnice podnose izvješća o svojim aktivnostima, mogućnosti provjere istinitosti informacija koje dijele su ograničene. Kao rezultat toga, opravdano je pitati zlorabe li neke među njima svoje članstvo u promotivne svrhe, a UNGC plavi logo im je zgodan dodatak u sekciji „O nama“ na korporativnoj internetskoj stranici.
Kako prepoznati bluewashing?
Bluewashing tvrtke društvenim temama pristupaju površno, koriste samo općenite izraze i fokusiraju se isključivo na neke aspekte problema i ne komuniciraju konkretne informacije o rezultatima svojih aktivnosti. Nedostaje im transparentnosti, a ponekad je čitav njihov poslovni model u suprotnosti s društvenim angažmanom kojeg promoviraju. Upotreba simbola i dominantno oslanjanje na vizualnu komunikaciju bez čvrstog uporišta, znatno veći fokus na promotivne poruke, a ne stvarnu razliku koja je rezultat društvenog angažmana također mogu biti jasan signal da je riječ o bluewashingu.
Možda i najviše primjera tvrtki čija je društvena odgovornost i etičnost upitna je među globalno poznatim modnim divovima koji ne samo da su među vodećim zagađivačima okoliša, već i često prozivani zbog neljudskih uvjeta rada u tvornicama, niskih nadnica, čak i iskorištavanja djece za rad. U posljednje vrijeme na meti su i velike digitalne platforme, primjerice društvene mreže i internetske trgovine, zbog tvrdnji o privatnosti i sigurnosti te manipulativnog korištenja osobnih podataka korisnika.
Kako ne upasti u zamku bluewashinga?
Kako svojem komunikacijskom timu, a onda i ostalim dionicima poput dioničara, dobavljača, zaposlenika i potrošača ne biste zadali glavobolju, ključ je u strateškom pristupu,pravilnom odabiru društvenih pitanja koja su vrijednosno bliska tvrtki, promišljanju na koji način im se može pristupiti i koje akcije je moguće provesti. Strateški pristup podrazumijeva da se ovdje ne podliježe trendovima, već radi svrhovito, s fokusom na dugoročni angažman i rezultate koji se ne ostvaruju preko noći, kao i transparentnost i vjerodostojnu komunikaciju cijelo vrijeme. Zakoračite hrabro u promjene i, kako jedna od omiljenih fraza u poslovnom svijetu kaže, „walk the talk“. Potrošači će prepoznati trud i nagraditi vas povjerenjem.
Prijavite se na naš Newsletter!
I uvijek budite u tijeku s novostima iz Dialoga.
Izdvojeno
Tko su Dida Zvonko, Emily Pellegrini i Ante Ilić?
Umjetna inteligencija sve snažnije ulazi u naš digitalni svakodnevni život, a jedan od najzanimljivijih fenomena jest pojava AI social media profila, virtualnih influencera koji komuniciraju, zabavljaju i educiraju publiku. Proučili smo tri popularna virtualna lika koji pokazuju moć i rizike AI komunikacije.
Koristimo kolačiće kako bismo unaprijedili korisničko iskustvo na našem mrežnom sjedištu. Odaberite kolačiće koje želite dopustiti da postavimo na vaše računalo. Za više informacija pogledajte našu "Politiku Kolačića" i "Zaštitu privatnosti.
Nužni
Nužni su za funkcioniranje mrežnog sjedišta i ne mogu se isključiti. Uobičajeno se postavljaju kao odgovor radnje Korisnika koje uključuju zahtjev za uslugama, kao što su postavke kolačića, prijava ili ispunjavanje obrazaca.
Izvedbeni
Omogućuju anonimno bilježenje posjeta i izvora prometa, koji dijelovi mrežnog sjedišta su više ili manje posjećeni, kretanje Korisnika po mrežnom sjedištu kako bismo mogli mjeriti i poboljšati učinkovitost mrežnog sjedišta. Ne pohranjuju izravno osobne podatke, ali temelje se na jedinstvenoj identifikaciji preglednika i internetskog uređaja Korisnika.