Društvene mreže su novi trgovački centri

Velike društvene mreže razvijaju funkcionalnosti koje korisnicima omogućuju kupnju proizvoda i usluga izravno s platformi, a najsofisticiranija rješenja za sada ima META.

4 min za čitanje
Piše: Nataša Blagojević

Društvene mreže su nam već više od desetljeća prozor u svijet, mjesto za inspiraciju i povezivanje s prijateljima, cijelo ovo vrijeme uspješno se prilagođavajući željama i potrebama korisnika. Relativno nova stepenica u njihovu razvoju je social commerce odnosno trgovina na društvenim mrežama. Društvene mreže razvojem vlastitih inačica virtualnih trgovina postaju novi trgovački centri.

E-commerce vs social commerce

Za razliku od klasične e-trgovine koja podrazumijeva kupnju putem internetske stranice ili aplikacije, kod trgovine na društvenim mrežama, kako se iz samog naziva da zaključiti, riječ je o prodaji i kupnji proizvoda i usluga izravno s platformi. Ovo praktično rješenje unaprjeđuje dosadašnju ulogu društvenih mreža kao mjesta za otkrivanje robnih marki te istraživanje različitih proizvoda i usluga prema mjestu na kojem korisnici mogu to sve na način da dovrše kupnju bez napuštanja same platforme. Usput mogu i prokomentirati što planiraju kupiti s drugim korisnicima te društvene mreže odnosno svojim prijateljima. Upravo jednostavnost tog procesa u okruženju u kojem se već nalaze i bezbrižno pregledavaju fotografije i videa na svojem newsfeedu jedan je od razloga zašto se korisnicima diljem svijeta ova opcija toliko sviđa. Stručnjaci procjenjuju kako će se u SAD-u vrijednost trgovine na društvenim mrežama u 2022. povećati za 24,9% u odnosu na prethodnu godinu i dosegnuti vrijednost od 45,74 milijarde dolara.

Najpoznatije social commerce platforme

Kao najpoznatija društvena mreža i platforma s najvećim brojem korisnika (2.9 milijardi), Facebook je i jedna od ključnih social commerce platformi. Brojne tvrtke su već bile prisutne kroz poslovne stranice na Facebooku, a pokretanjem opcije Facebook Shop doslovno im se otvorila mogućnost da besplatno korisnicima dodatno približe svoje proizvode i usluge kroz svoju online trgovinu na Facebooku. U jeku pandemije koronavirusa, mali proizvođači i brandovi dobili su moćan alat koji im je omogućio da dođu do svojih kupaca i konkuriraju većim igračima. U Facebook Shopu proizvode predstavljaju kroz kolekcije, a izgled i stil „shopa“ mogu prilagoditi svojem brandu kroz brojne značajke. Posljednji trend je Live Shopping koji će spojiti zabavnu stranu live video sadržaja s praktičnošću online kupnje. Korisnici mogu istraživati proizvode i postavljati pitanja u realnom vremenu, dok brandovi na ovaj način mogu jačati odnose s kupcima i pojednostaviti im proces kupnje.

Na Instagramu, vizualno orijentiranoj društvenoj mreži s više od 1,2 milijarde korisnika, dostupna je opcija Instagram Shop. Funkcionalnosti su usko povezane sa alatima potrebnim za kreiranje Facebook shopa, baš kao što su slične mogućnosti za predstavljanje proizvoda i live shopping. Ono što cijelu priču na Instagramu čini znatno uspješnijom je kultura kreatora sadržaja i influencera koji su iznimno važan kotačić uspjeha brandova i trgovine. Oni su autentičan glas koji na zabavan, a nerijetko i edukativan način, proizvode i usluge uspijevaju približiti svojoj publici, motivirajući ih na kupnju. Zajedno s brandovima, kreatori sadržaja i influenceri etablirali su Instagram kao mjesto na kojem se inspiriramo, otkrivamo trendove te pronalazimo nove proizvode i usluge. Uz svega par klikova, bez odlaska iz same aplikacije, te proizvode i usluge uskoro ćemo i kupovati. I na Facebooku i na Instagramu to za sada mogu samo korisnici iz SAD-a, ali nema sumnje kako će jednako lako i ugodno iskustvo kupnje direktno s platformi uskoro imati i korisnici u drugim regijama.

TikTok kao sljedeća velika stvar

Imajući na umu kako hashtag #TikTokMadeMeBuyIt ima već preko impresivnih 11 milijardi pregleda i kako je upravo TikTok najveći izazivač velikim društvenim mrežama (posebno Instagramu) obzirom na rast broja korisnika i njihov visok engagement, upravo bi ova društvena mreža mogla biti sljedeća velika social commerce platforma. Prvi koraci u tom smjeru već su napravljeni – „shop now buttoni na oglasima koji vode na internetske trgovine brandova, partnerstva s e-commerce platformama te mogućnost dodavanja Shopping tabova na poslovne profile. Korisnici TikToka vrlo su angažirani – 37% ih je odmah kupilo nešto što su otkrili pregledavajući video sadržaje na ovoj mreži. Štoviše, u usporedbi s korisnicima drugih društvenih mreža, takav je scenarij za TikTok korisnike vjerojatniji čak 1.5 puta.

Izdvojeno

Hoće li u Hrvatskoj uskoro zaživjeti trend održivih putovanja?

Na valu rastuće ekološke osviještenosti i s većom potražnjom za putovanjima nakon pandemije, trend održivih putovanja sve je popularniji.

Kakve veze imaju budućnost rada i komunikacija?

Rad od doma, povratak u ured ili hibridni model rada? Pitajte svoje zaposlenike!

Je li napokon odzvonilo clickbait sadržaju na LinkedInu?

S posljednjim promjenama LinkedIn algoritma trebali bismo vidjeti više konstruktivnog sadržaja, a manje clickbait i like hunting objava.