
Kako i zašto koristiti AI u tržišnim komunikacijama
Generativna umjetna inteligencija sve je prisutnija u našem radu
Korisnici interneta sve više sumnjaju u zaštitu svojih podataka, ali i dalje rado ostaju u digitalnim prostorima koji ih prate – često i bez čitanja uvjeta korištenja.
U doba kada je svaki klik potencijalno dijeljenje privatnih informacija, pitanja digitalne privatnosti više nisu tema rezervirana za IT stručnjake. Naša svakodnevica isprepletena je online servisima, aplikacijama i društvenim mrežama koje znaju što volimo, gdje idemo i što kupujemo. No, koliko smo zapravo svjesni što sve dajemo zauzvrat?
Rezultati pokazuju da građani nisu sigurni koliko zapravo razumiju načine na koje digitalne platforme koriste njihove osobne podatke. Polovica ispitanika s Instagrama, kao i većina s LinkedIna, priznaje da nije upoznata s praksama prikupljanja podataka. Čak 70 % sudionika na Instagramu ne čita uvjete korištenja prije nego klikne “prihvaćam”. No, unatoč tom nepoznavanju, većina ipak povremeno podešava postavke privatnosti, najčešće “ponekad” (50 %), dok 20 % to radi često. Zabrinjavajuće je da baš nitko ne vjeruje da su njegovi osobni podaci sigurni online.
Čak 72 % korisnika digitalnih servisa navodi kako im personalizirani oglasi često smetaju. Ipak, kada je riječ o izboru između besplatnih usluga uz dijeljenje podataka ili plaćenih opcija uz veću privatnost, većina i dalje bira besplatno (64 %). To pokazuje kako su korisnici spremni prihvatiti određeni stupanj “praćenja” u zamjenu za dostupnost usluga, ali granice ipak postoje: većina (65 % IG i 62 % LI) nije voljna dijeliti osobne podatke u zamjenu za popuste ili nagrade. Personalizirani oglasi ne prolaze najbolje: čak dvije trećine ispitanika smatra da im pogoršavaju iskustvo korištenja interneta.
Zabrinjavajuće je i nisko povjerenje u sustav zaštite privatnosti. Iako većina ispitanika nije izravno doživjela zloupotrebu podataka, 43 % njih sumnja da jesu, a trećina potvrđuje da su njihovi podaci zaista bili zloupotrijebljeni. Povjerenje u zakone praktički ne postoji – nitko od sudionika s Instagrama ne vjeruje da zakonska regulativa dovoljno štiti njihovu privatnost. Ipak, većina ispitanika (62 % IG, 40 % LI) zna kome bi se obratila u slučaju problema, što ukazuje na određenu razinu informiranosti, iako ne nužno povjerenja.
Ovi rezultati sugeriraju da postoji veliki jaz između svijesti o važnosti digitalne privatnosti i konkretne prakse korisnika. Dok očekujemo da servisi budu “besplatni”, cijena se često plaća našim podacima – i to bez stvarnog osjećaja sigurnosti ili kontrole. Vrijeme je da se u digitalnom prostoru počnemo ponašati kao informirani korisnici, a ne samo kao pasivni potrošači.
I uvijek budite u tijeku s novostima iz Dialoga.
Generativna umjetna inteligencija sve je prisutnija u našem radu
Što brendovi i pojedinci mogu naučiti iz uspjeha Charli XCX i albuma Brat
Korisnici interneta sve više sumnjaju u zaštitu svojih podataka, ali i dalje rado ostaju u digitalnim prostorima koji ih prate – često i bez čitanja uvjeta korištenja.