Tko zapravo štiti naše podatke?

Korisnici interneta sve više sumnjaju u zaštitu svojih podataka, ali i dalje rado ostaju u digitalnim prostorima koji ih prate – često i bez čitanja uvjeta korištenja.

3 min za čitanje
Piše: Bruna Trze

U doba kada je svaki klik potencijalno dijeljenje privatnih informacija, pitanja digitalne privatnosti više nisu tema rezervirana za IT stručnjake. Naša svakodnevica isprepletena je online servisima, aplikacijama i društvenim mrežama koje znaju što volimo, gdje idemo i što kupujemo. No, koliko smo zapravo svjesni što sve dajemo zauzvrat?

Znamo da nas prate – ali što s tim?

Rezultati pokazuju da građani nisu sigurni koliko zapravo razumiju načine na koje digitalne platforme koriste njihove osobne podatke. Polovica ispitanika s Instagrama, kao i većina s LinkedIna, priznaje da nije upoznata s praksama prikupljanja podataka. Čak 70 % sudionika na Instagramu ne čita uvjete korištenja prije nego klikne “prihvaćam”. No, unatoč tom nepoznavanju, većina ipak povremeno podešava postavke privatnosti, najčešće “ponekad” (50 %), dok 20 % to radi često. Zabrinjavajuće je da baš nitko ne vjeruje da su njegovi osobni podaci sigurni online.

Personalizacija ili invazija privatnosti?

Čak 72 % korisnika digitalnih servisa navodi kako im personalizirani oglasi često smetaju. Ipak, kada je riječ o izboru između besplatnih usluga uz dijeljenje podataka ili plaćenih opcija uz veću privatnost, većina i dalje bira besplatno (64 %). To pokazuje kako su korisnici spremni prihvatiti određeni stupanj “praćenja” u zamjenu za dostupnost usluga, ali granice ipak postoje: većina (65 % IG i 62 % LI) nije voljna dijeliti osobne podatke u zamjenu za popuste ili nagrade. Personalizirani oglasi ne prolaze najbolje: čak dvije trećine ispitanika smatra da im pogoršavaju iskustvo korištenja interneta.

Zloupotreba podataka i nepovjerenje u zakone

Zabrinjavajuće je i nisko povjerenje u sustav zaštite privatnosti. Iako većina ispitanika nije izravno doživjela zloupotrebu podataka, 43 % njih sumnja da jesu, a trećina potvrđuje da su njihovi podaci zaista bili zloupotrijebljeni. Povjerenje u zakone praktički ne postoji – nitko od sudionika s Instagrama ne vjeruje da zakonska regulativa dovoljno štiti njihovu privatnost. Ipak, većina ispitanika (62 % IG, 40 % LI) zna kome bi se obratila u slučaju problema, što ukazuje na određenu razinu informiranosti, iako ne nužno povjerenja.

Ovi rezultati sugeriraju da postoji veliki jaz između svijesti o važnosti digitalne privatnosti i konkretne prakse korisnika. Dok očekujemo da servisi budu “besplatni”, cijena se često plaća našim podacima – i to bez stvarnog osjećaja sigurnosti ili kontrole. Vrijeme je da se u digitalnom prostoru počnemo ponašati kao informirani korisnici, a ne samo kao pasivni potrošači.

 

Newsletter

Prijavite se na naš Newsletter!

I uvijek budite u tijeku s novostima iz Dialoga.

Izdvojeno

Kako i zašto koristiti AI u tržišnim komunikacijama

Generativna umjetna inteligencija sve je prisutnija u našem radu

Went My Own Way And I Made It

Što brendovi i pojedinci mogu naučiti iz uspjeha Charli XCX i albuma Brat

Tko zapravo štiti naše podatke?

Korisnici interneta sve više sumnjaju u zaštitu svojih podataka, ali i dalje rado ostaju u digitalnim prostorima koji ih prate – često i bez čitanja uvjeta korištenja.